Intervju; Mattias Lundqvist – Team CK Mumien.se

Östgötaloppet2011 Mattias

Seniorcupen tog chansen att få höra lite från segraren i premiärloppet, hur det egentligen gick till när Team CK Mumien.se tog en dubbelseger…

Seniorcupen – Hej Mattias och grattis till segern i Östgötaloppet!

ML –   Tack!!

 

Seniorcupen – Två man på pallen – vad hade ni i Team Mumien.se för taktik inför loppet?

ML –   Vi skulle direkt sätta fart på tävlingen, ta eget initiativ med laget, utnyttja åkstykan, antal åkare och framförallt vindförhållandena.

 

Seniorcupen – Berätta för oss som inte låg i spets på klungan, vem tog initiativet till er utbrytning och hur gick den till?

ML –  Jag tror det var Robert Bengtsson som stack först, direkt anslöt Glenn, Markus och jag. Vi körde hårt i 5-10 minuter ute på åkrarna mellan Borensberg och skogspartiet innan avlutningsvarvet och under denna tid lyckades Jocke i mitt lag anlsuta på egen hand. Sjukt stark av honom, tycker jag.

 

Seniorcupen – Var samarbetet bra i gruppen, eller kände ni flåset bakifrån?

ML –   Vi samarbetade bra. Vi Mumier lade den kraft vi behövde för att hålla fart på gruppen men samtidigt inte förta oss och knäcka oss själva. Meningslöst att sitta i en utbrytning och inte ha krafter kvar till finalen sedan när man har övertag i antal man.

 

Seniorcupen – Hade du och klubbkompisen, Joakim Karlsson, nån plan för avslutningen på loppet?

ML – Jajamen, Jocke skulle spara sig till spurten och jag skulle prova med en attack 1 km innan mål. Hade de andra kommit ikapp mig innan mål hade vi ändå haft bra chans genom Jocke som kände sig pigg och som har ett bra klipp i benen.

 

Seniorcupen – Så är premiären avklarad och säsongen inledd med seger! Vad är nästa tävling på programmet?

ML – Team Mumien kommer till Åstorp och till Hammarö. Jag kommer tävla söndag och måndag i Åstorp.

 

Seniorcupen – Vad tycker du om konceptet med en Seniorcup? Är det något du satsar på när det gäller totalresultatet?

ML –  Jag tycker det är ett superbra koncept. Mycket bra initiativ. För egen del vet jag inte hur säsongen ser ut efter maj. Elitklassen lockar mig naturligtvis med den utmaning det innebär men samtidigt har jag inte tid att träna mer än 5-6 timmar i veckan pga att jag jobbar en hel del med mitt företag Aktivitus. Så det är tufft för mig att då hålla den kapacitet som krävs för att prestera på tävlingar över 15 mil.

 

Seniorcupen – Vi kan ju inte erbjuda några feta prischeckar (förra året var det bara “Ära och Berömmelse”), men en liten påse från vår huvudsponsor Cyclecomponents med ett presentkort, energi från High5 och ett par flaskor blir det till de tre första blir det på varje deltävling. Som segrare kryddar vi även med ett par riktigt läckra snabbkopplingar i titan från Aerozine – kommer med Posten, grattis!

ML –   Wow, det var en kul överraskning! De kommer sitta som en smäck på mina kolfiberhjul från Revolver Racing! Och fina cykelrelaterade varupriser är för övrigt alltid välkommna!


Vad tycker Du?

