Intervju; Johan Olsson – Team CK Mumien.se

Han är relativt ny till cykelsporten. Han är Team CK Mumien.se  svar på frågan ”Tempostark åkare för sammandraget i etapplopp?”. Han är fd triathlet. Han är den nye Cupledaren efter att ha tagit på poäng på varje deltävling hittills – Johan Olsson.

Vi tycker det är lite kul att kolla av med cyklister och andra vad som rör sig i skallen på dem, så här är ytterligare ett avsnitt i vår intervjuserie.

Seniorcupen (SC) – Johan Olsson (JO) Intervjun påbörjades innan SM och Solleröloppet, och avslutades efteråt…

  • SC – På er hemsida presenteras du som triathleten som ska satsa mera på cykling 2011… Vad är din idrotts- och cyklistbakgrund egentligen?
    • JO – Pga ett trilskande smalben våren 2010 fick jag hålla uppe med löpning och köra mer cykel och simning istället. Men veckorna gick och det kändes inte bättre, och jag kände att triathlonsäsongen kändes mer och mer avlägsen. Efter en tids fundering fick jag lägga triathletandet i malpåse (tillfälligt?), och jag skaffade cykellicens istället. Körde några lopp på vårkanten 2010 bla Oskarshamn 2 dagars, Wendes linje & tempo och Skåne 2-dagars (seger i tempo & totalen). Tempo är diciplinen jag gillar mest, och även där jag presterat bäst resultat. Och under hösten 2010 kom jag i kontakt med Team Mumien som sökte en tempocyklist för att komplettera sitt lagbygge med. Hade inget konditionsintresse i ungdomen utan det var först efter lumpen som jag fick upp intresset för konditionsidrott. Eftersom jag saknar bollsinne blev det löpning, simning, cykel, skidor, rullskidor bla. Spontanköpte en kajak häromdagen, återstår att se om det finns tid att klämma in några pass i den.
  • SC – Såhär halvvägs in i säsongen så har du radat upp ett antal fina placeringar. Vilket lopp är du mest nöjd över och varför?
    • JO – Mitt bästa lopp i år måste nog vara segern på tempoetappen på Hammarö 3 dagars. De cyklister som jag tidigare haft framför mig i resultatlistan hamnade bakom mig. Och tiden stod sig hyggligt även i jämförelse med elitklassen. Vi hade nästan hela laget på plats, och vi som lag körde riktigt bra, både taktiskt och resultatmässigt.
  • SC – Nu är du i ledning i Seniorcupen. Är det sammanlagda resultatet i cupen en målsättning för dig?
    • JO – Jag har med alla cuptävingar utom svanesund i mitt program. Så givetvis siktar jag på att ta en bra placering i seniorcupen, men framförallt hoppas jag att Team Mumien.se hamnar i topp, oavsett namn.
  • SC – Känner du dig bevakad och påpassad i klungan på tävlingar nu?
    • JO – Det är möjligt att jag blir lite mer bevakad nu, men det är inget som jag tänkt på eller märkt hittills. Ni borde hålla ett extra öga på alla i Team Mumien…
  • SC – Vad har du annars för målsättningar eller tävlingar du satsar lite extra på?
    • JO – Tempo-SM på ska bli riktigt kul, inte för att jag kommer hamna speciellt långt upp i resultatlistan, men ändå en häftig grej att köra. Gustav Larsson startar 2 min framför mig, så jag har iaf en bra rygg att gå på.😉
  • SC – Hur gick det på Tempo SM?
    • JO– Jag var först ut av alla och startade 16:31. Nervositeten var påtaglig redan när jag vaknade och tilltog hela dagen. Känns som att det gick åt en del energi åt att gå på helspänn en hel dag. Men det kändes bra när jag värmde upp.
      Helst så hade jag gärna sett att jag haft folk framför mig så jag hade fått jaga lite, brukar gå bättre då.
      Väl på banan känndes det sådär. Fick inte riktigt upp farten som jag hoppades på.
      Så en 21a plats med förbättringspotential.
  • SC – Du är den cyklist som har plockat poäng vid flest deltävlingar, nämligen samtliga 7 tillfällen hittills. Vad är dina styrkor och vad behöver du jobba lite extra på som cyklist?
    • JO – Mina styrkor är främst att köra i hög jämn fart. Som på tempo, eller möjligtvis att man hamnar i en utbrytning där man ligger å maler. Eftersom jag är färsk i cykelsporten så saknar jag en hel del taktiska färdigheter men jag tycker jag gjort framsteg denna säsongen. Mycket tackvare duktigt folk i mitt lag som sitter på mycket rutin. Mina andra svagheter behåller jag hemliga, så att dom inte utnyttjas😉
  • SC – Hur upplevde du och dina kompisar i Mumien, Solleröloppet?
    • JO –  Taktiken för dagen var att hålla oss passiva och låta andra lag ta initiativ. Hade gärna sett lite mer offensiv cykling tidigare i loppet, nu blev farten förhållandevis lugn och många kunde sitta med i klungan. Det sprack väl av lite i backarna där efter 90 körda km, men fortfarande många kvar när vi rullade ur Mora tillbaka mot Sollerön. Martin höll sig långt framme så jag kunde mobilisera lite krafter till spurten. Kom bra in i sista svängen vilket var viktigt, och kunde spurta åt mig en 3 plats. Stefan och Martin var inte långt bakom och vi fick ihop ett gäng friska pinnar till seniorcupen.
Tack till Johan som tog sig tiden att svara på alla frågor, och lycka till på tävlingarna framöver!
Bilden är tagen av Christer Hedberg under Nationaldagsloppet. Fler bilder hittar du här: http://www.christerhedberg.se/tag/sportfoto/

Vad tycker Du?

