Turbulent på linjeetappen på Hammarö 3-dagars

Nedanstående text är skriven utifrån rapporter jag fått från kompisar i seniorklungan. Jag har inte själv varit på plats under tävlingarna i Hammarö.

Linjeetappen under helgens tävling i Hammarö blev turbulent, med flera vurpor och klungkörning som minst sagt lämnar en hel del övrigt att önska…

Redan på första varvet small det 3 gånger, enligt uppgift långt fram i klungan, när cyklister krokade i varandra i ”kampen” om att hitta rätt rulle att ligga på. Därefter fortsatte det att vara grinigt i klungan, på ett sätt som inte är likt stämningen bland seniorerna. Visst kan vi ibland tagga till och tävling är tävling, men det finns INGEN anledning att skapa och sprida dålig stämning och bli arga på varandra! Att vingla runt i klungan, köra respektlöst och farligt är typiskt beteende som sänker stämningen i botten. Så skärpning!😦

Det som är ännu värre dock, är att flera (många!) bröt mot både Tävlingsregler och Vägtrafikförordningen… Det är INTE ok att;

  • Köra på vänster sida av refuger
    • Ligga i täten och köra på vänster sida av en refug (Alltså – hur tänker man här?! Antagligen inte alls…)
  • Korsa mittlinjen på vägen
    • Efter att MC-Polis, med siren och blåljus påslagna, pekat på mittlinjen för att få cyklister att köra på rätt sida vägen – FORTSÄTTA att köra på fel sida!

Efter loppet samlade kommissarierna, tävlingsledningen och Polisen ihop hela klungan och…*hrmm* förklarade vad som hade skett och hur man egentligen ska cykla. En välförtjänt utskällning! Vi kan bättre än så här. Seniorklassen och Seniorcupen är inte ProTour. Vi kör inte på avstängda vägar. Vi cyklar inte i en klunga som bara består av professionella yrkesutövare som har cykling som jobb.

Jag älskar cykling, jag njuter av pirret i tävlingsmomentet, jag har lärt mig gilla svidet av mjölksyra, jag har hittat många kompisar i klungan som är kul att träffa vid varje tävling. Men att cykla med så stor överhängande risk för skador och vurpor, att bli ovän med mina medtävlare – bara för att några eller många väljer att bryta mot reglerna i nån slags vilja att ta tävlingen på för stort allvar (eller varför?). Det är inte ok på långa vägar. Jag skäms för mina medtävlare.  Amatori…

Än så länge har jag inte fått något besked om man kommer att stryka linjeetappen ur Hammarö 3-dagars eller inte. Jag ska prata med tävlingsledningen och Kommissarierna för att få en bild av vad som hände. Sedan får vi se hur upplägget för Seniorcupen blir på denna deltävling…

Edit: Allmänhetens (eller i alla fall lokalmedias) syn på det som hände under och efter linjeloppet:

http://www.vf.se/sport/ovrig-sport/etapp-struken-efter-kaos-i-seniorklassen-%E2%80%93-polisen-rasande

Åsikter, synpunkter eller din bild av dagens lopp? Kommentera gärna!

Comments
12 Responses to “Turbulent på linjeetappen på Hammarö 3-dagars”
  1. Stefan skriver:

    Jag cyklade i seniorklassen på Hammarö.

    Jag håller helt med om att söndagens avslutande etapp på Hammarö var turbulent med många vurpor och en mindre bra klungkörning. Periodvis var det också grinigt och gnälligt i klungan. En rad trafiköverträdelser kunde man också se under etappen. Självklart vill vi alla slippa uppleva och se vurpor. Med säkrare klungkörning och större respekt för varandra kan sannolikt ett antal vurpor undvikas. Självklart ska vi också följa de regler och förordningar som gäller vid landsvägstävlingar.

    Det som dock inte är ok är att tävlingskommissarien och polisen helt väntade med att diskutera detta med oss cyklister tills efter tävlingen. Jag kan berätta att på det andra varvet stoppades såväl utbrytarna som vi som befann oss i klungan. Anledningen kan ha varit att vi höll på att köra ifatt elitklassen. Då fanns ett gyllene tillfälle att informera oss cyklister om att körningen inte var godkänd och att vi måste skärpa oss för att inte tävlingen ska avbrytas – men inget framfördes.

    Om körningen var så fruktansvärt dålig och osäker som senare framfördes av tävlingskommissarien och polisen efter målgång, finns anledning att ifrågasätta varför de inte stoppade oss en gång till och förklarade detta samt att etappen skulle komma att avbrytas om vi inte förändrar vårt beteende.

    Det riktigt bisarra är att om vår säkerhet var målet är det ju helt absurt att vi tilläts slutföra etappen. Det finns ingen logik i beslutet. Jag vill också framföra att tävlingskommissariens och polisens insats inte var mycket bättre. Såväl tävlingskommissarien som polisen hade alla möjligheter att under tävlingen påverka oss cyklister, men tog den inte.

    Nuvarande beslut om att stryka etappen känns som ren parodi och ett spel för gallerierna. Tävlingskommissarien bör ändra sitt beslut och se till att en resultatlista för såväl etappen som hela tävlingen inklusive den avslutande etappen redovisas.

    /Stefan

    • Mattias skriver:

      Kliv upp på feedbacktrappan och inse att vi alla har ett ansvar för körningen i söndags. Det håller inte att skylla på att de inte informerade oss, var är ditt egna ansvar och konsekvenstänkande? Nästa tävling kör vi säkrare, bättre och mer kamratligt.

      • Johan skriver:

        Dom fyra som var loss hela tävlingen och förmodligen inte gjorde ett ända fel då? Jocke som även spurtade hem en andra plats efter att blivit ikappkörd vid ca 1km kvar att köra, surt för honom?

  2. Johan skriver:

    Jag håller helt klart med föregående talare. De hade flera möjligheter att tillrätta leda oss under tävlingen men tog den inte. Dock visade polismannen oss vägstrecket ett par gånger men i tävlandets stund, glömmer man lätt sånt som är självklart utanför banan. Det är klart att vi ska följa trafikreglerna och får försöka bättra oss i framtiden. Turbulens och dålig klungkörning är sånt som händer. Det var första tävlingen med lite vind och det märktes tydligt att många blev osäkra. Jag tycker däremot inte att någon under tävlingen drog någon direkt sportslig fördel av detta ”fusk” och anser därför att resultatet bör gälla.

    Sedan kan jag ju förstå kommissariernas dilemma efter målgång. Det är inte läge att argumentera emot polisen om man har tänkt sig att få bedriva fler tävlingar på Hammarö. Men att neutralisera tävlingen och ge slutsegern till någon som inte ens fullföljde tävlingen känns som ett stort skämt (såklart tråkigt att vurpa, men det är ju någon som ”ingår” i den här sporten ibland även om det såklart är tråkigt)!

    Tävlingen för oss på banan var precis som vilken som helst och resultat bör gälla!

  3. Inge Johansson skriver:

    Verkligen hårresande och omdömeslöst att tillgripa kollektiv bestraffning. Det får inte förekomma i ett rättssamhälle. Rättsbegreppet ingår som introduktionskurs till Polisskolan och de som inte klarar av reda ut begreppet kuggas och får lämna med omedelbar verkan.:)
    Rättsbegreppet skall tillämpas även om det gäller en så’n trivial händelse som ett linjelopp för herr seniorer i samband med Hammarö 3 dagars.

    • Inge – Jag har ännu inte pratat med kommissarien, men jag kan nästan 100% säkert garantera att beslutet att stryka etappen INTE är någon form av bestraffning. Vi får se om de har lyckats identifiera de (värsta) cyklisterna och se vad de i så fall får för bestraffning.
      En kommissarie har till uppgift att säkerställa att tävlingen kan genomföras på ett SÄKERT och RÄTTVIST sätt. Cyklisternas körning, kanske i kombination med banans beskaffenhet (arrangören!), gav ingen säker tävling helt enkelt.
      Med de synpunkter och berättelser jag hört, så skulle man givetvis ha brutit loppet tidigare än efter målgång.
      Det ska komma ut någon slags kommuniké under onsdagen, så får vi väl se hur de tänkt…

      • Joakim Karlsson skriver:

        Som vi pratat om tidigare, stryk hela tävlingen. Hammarö 3-Dagars förtjänar inte mer uppmärksamhet. Stryk Hammarö 3-dagars 2014 som cup status för oss seniorer tills dom bevisat motsatsen och klarar av att arrangerar och respektera oss senior cyklister.

        //Joakim Karlsson FK Trampen

  4. david skriver:

    Att straffa de värsta av 104st cyklister låter ju smått omöjligt… Man kan ju tänka sig att många gjorde fel där polis eller kontrollant inte såg något så hur det än blir bestraffning så kommer det ju inte vara rättvist på något sätt. Låt det vara eller stryk hela loppet.

  5. Inge Johansson skriver:

    Hej Joachim! Jag tolkar Din kommentar på mitt inlägg som något kryptiskt. Visst skall vi avvakta vad ledningen har för kommentar. Men banan, kan den i efterhand betraktas som inte säker? Det har körts cykeltävlingar på Hammarö i decennier på ungefär samma sträckningar så att skylla på banan går inte. Det går inte att komma ifrån att de flesta uppfattar det som bestraffning att inte presentera en resultatlista. Presentera resultatlistan med eller utan diskningar, det är det enda rätta.

  6. Andreas skriver:

    Jag tycker hela klart att resultatet från sista etappen skall gälla! Dock är det ju lite dumt av mig att överhuvudtaget kommentera eftersom en resultatlista från sista etappen gynnar mig båda vad gäller Hammarö 3-dagar och seniorcupen.. Men hur överdrivet är inte det här egentligen?

    Nu har jag ju visserligen mest tävlat elit genom mina år som cyklist, men att söndagens race skulle vara något världskrig på banan håller jag överhuvudtaget inte med om? Vurpor sker mer eller mindre på tävling, vilket är svårt att undvika. Även jag tyckte det vinglades något fruktansvärt, men ska vi neutralisera alla nervösa tävlingar? Trafikregler ska så klart följas och inga direkta ursäkter finns. Säkerheten ska alltid vara prioritet. Men som tidigare nämnts, har ingen gynnats av något fusk och resultatet bör gälla.

    Vi var många på banan som krigade in i det sista, för att ta del av de bonussekunder som vi tappat på tempoåkarna dagen innan. Det vore i det närmsta kriminellt att låta temporesultatet stå som slutresultat för hela tävlingen.

    Varje år jag kört i elitklassen har vi använt hela Hammarö-leden i vinden, vilket är helt naturligt när det är tävling (ända direkta tanken man har är ju att spara energi). Tror ingen på banan har haft någon tanke på att skada varken sig själv eller någon annan av de medtävlande? Men även där tror kommissarie och polis att vi är några ”idioter” (som de så fint uttryckte det) som bara cyklar runt i blindo och krockar med bilar(?). Hur svårt hade det varit att klämma ur sig en varning när vi (som varje år) fick stå fint och vänta på att elitklassen skulle fika klart?

    Btw, vem fasiken var tomten som stod och predikade om säkerheten efter tävling? Så vitt jag vet så är det väl han som orsakat alla vurpor i seniorklungan de senaste åren?

    För mig finns det bara två alternativ: Antingen så stryker vi hela Hammarö 3-dagars eller så låter vi resultat från sista etappen gälla!

  7. Janne.J skriver:

    Håller med Andreas.

    Värre vingel än denna etapp har jag aldrig varit med om men att breda ut sig över vägen och åka på fel sida refuger har alltid gjorts på hammarö.Jag (kört ca tio rundor.)

    Att vi inte ska göra det borde man ta och sätta hårt åt till nästa år.Men så här efteråt känns bara konstigt och orätt.
    janne.Jakobsson

  8. Morten Sörö skriver:

    Kanske lite filosofiskt men var inte Östgöta ovanligtvis lugnt i år och Hammarö-linjet ovanligt hetsigt? Hade Östgöta varit lika nervöst som Hammarö-linjet tror jag inte många hade reagerat utan bara konstaterat att i början på säsongen är det mycket som måste lägga sig innan vi kommer igång och hittar ordningen.

    Jag är helt övertygad om att det kommer lugna ner sig och att vi kommer hitta formerna för seniorklungan 2013.

    Det känns bra att det inte blir någon totalsegrare om inte vi kan räkna sistan etappen. Att ha ett etapplopp som nästan oavkortat avgörs på tempoförmåga är väl inte det skojigaste även om jag talar i sak i just denna frågan. (Förövrigt så kördes totalledaren av på GP:et.)

    Morten Sörö

Vad tycker Du?

